Japanse tuinen en ikebana/Japanese gardens and Ikebana

Op deze blog zullen we berichtjes en informatie plaatsen over Japanse tuinen en ikebana.
Japanese gardens, floral design and musings about living a good life.

IKEBANA

Saturday, June 2, 2012


Hoger lager

Na 1,5 maand kon ik eindelijk nog eens naar de les komen.  Het was ineens een uitdagende les: 2 arrangementen combineren tot 1.  Het maken van de 2 stukken ging redelijk goed, maar het bijeen plaatsen vroeg iets meer aandacht.  Een derde vaasje bracht soelaas: de hoge vaas is nog wat hoger geplaatst zodat het arrangement door het arrangement in de lage schotel komt piepen.

 


Tuesday, May 15, 2012


Grenzen verleggen / boundary shift

Sommige van mijn gevorderde Ikebana studenten hebben toch af en toe een duwtje nodig om ook creaties te maken naar onderwerpen die hen minder liggen. Deze onderwerpen worden met enkele excuses gezwind omzeild. Maar zoals bij alle kunstvormen is creëren voor een stuk ook u eigen grenzen verleggen en vanuit u zelf met iets creatief of vernieuwend komen. Dit is niet altijd even gemakkelijk, maar moeilijk gaat ook en gisteren met behulp van het prachtige weer ( zeeeeer uitzonderlijk dezer dagen) hebben enkele studenten met materiaal uit hun tuin mooie creaties gemaakt waarbij ze voor henzelf een grens verlegd hebben.

Some of my Ikebana students sometimes need  a little encouragement to practice the subjects ( they think) they like less.  If I tell them to make arrangements out of their comfort zone they tend to have a little panic attack and tell me they are not up to the task. Yesterday two of my advanced students  broke through their own boundaries and made arrangements they didn't think they where able to make.
They had a mix of material and because of the nice weather (very exceptional of late) some of the material came out their own gardens. One of the students had cut very beautiful long viburnum branches ( The viburnum bush was in need of a major pruning).  I encouraged her to make a big arrangement in order to make full use of the long branches. After a cup of coffee and a long examination of her branches the arrangement you see in the picture came a life. It doesn't show on the picture but it's a large arrangement.
arranged by Nicole - material Viburnum and Roze






















Schikken zonder kenzan is 1 van de onderwerpen dat wel eens uit de weg wordt gegaan, maar Monique is er in geslaagd om een mooie cratie te maken met enkele Azalea takken uit haar tuin

Arranging without a kenzan is also a difficult task but Monique did nicely with the azalea and clematis branches from her garden.

arranged without kenzan by Monique - material Azalea and Clematis










 

 

 

 

Sunday, May 13, 2012

Reincarnated Kiwi

These Kiwi plants did not survive the winter, but got a second life in an Ikebana Design



 

Sunday, April 29, 2012


Saga Goryo

Dit weekend heb ik kennis gemaakt met de school "Saga Goryo".  
 
Hier zie je onze gast-lerares Astrid Maton aan het werk. Meer foto's van deze workshop kan je bekijken op de facebook-pagina: http://www.facebook.com/ikebanabelgium

 

Friday, April 13, 2012


1 plus 1 is 2

... en niet anderhalf. Bij dit arrangement maak je 2 evenwaardige stukken die daarna 1 stuk vormen.

In het begin was ik te zuinig met mijn materiaal waardoor het stuk niet in balans was. Ilse gaf me de gouden tip: maak de 2 stukken apart en plaats ze dan pas bij elkaar. Uiteraard moet je op voorhand een idee hebben wat je wil bereiken.

Deze variatie 8 is een samenstelling van variatie 3 opgaande stijl (achter wit) en variatie 4 hangende stijl (voor zwart).

 

Sunday, April 1, 2012


Groenten zijn gezond ... en mooi.


Deze week was het een leuke opdracht: spelen met groenten. De aankoop van de groenten vroeg toch enig denkwerk: zou dit mooi zijn? is deze groente niet te klein / te groot? waarom zijn alle courgetten vandaag recht i.p.v. krom? Uiteindelijk heb ik een compositie gemaakt met witloof, trostomaten, mini-paprika's en peterselie. Om het geheel te verbinden en om er beweging in te brengen heb ik ook gebruik gemaakt van een tak krulwilg.




Tuesday, April 3, 2012


Student arrangements with unusual materials

One of the themes when you study in Sogetsu Ikebana is making an arrangement with unusual materials in combination with green material. Most of my students find this a difficult theme and postpone this lesson until last. With a little gentle persuasion some students made very nice arrangements and lost there dread of working with unconventional materials.





arrangement by Nicole Marchand
arrangement by Monique Bogaerts


 

 

 

 

 

 

 




Saturday, March 17, 2012


Mikado


Een Ikebana-arrangement in een hoge vaas is een beetje als Mikado, maar dan in de omgekeerde volgorde. De vele stengels rusten op elkaar en geven elkaar steun. Een fragiel evenwicht en tegelijkertijd toch stevig: als je één bloem wil verwijderen valt heel de constructie in elkaar.














Sunday, March 25, 2012


Water

Vandaag heb ik 2 stukken gemaakt. Bij het eerste staat het water centraal. Het achterliggende idee bij dit arrangement is dat het op warme dagen verfrissing in huis brengt.


Bij mijn tweede stuk is er juist geen water gebruikt! Het is een tafelstuk om de tafel te versieren bij een lunch of diner.

 

 

 

Thursday, February 23, 2012


Ikenobo Shoka Shimputai



Vandaag heb ik geproefd van Shoka Shimputai (Ikenobo). Shoka Shimputai is een "moderne" vorm van Shoka. Deze vorm is er gekomen door de veranderingen in de maatschappij. Er waren nieuwe materialen (zowel containers als bloemen en planten), maar ook de woningen waren anders dan voorheen (er was geen vaste plaats meer voor een Ikebana-arrangement).

Om de Shoku Shimputai te kunnen maken was er eerst een introductie van de traditionele vormen nodig. De traditionele vormen hebben zeer vaste regels. Deze regels zijn bij Shoka Shimputai losser, maar dit maakt het er niet makkelijker op. De materialen moeten op 1 verticale lijn in de kenzan staan. Voetjes van hetzelfde materiaal moeten bij elkaar blijven staan.

De bovenste foto is een voorbeeld van onze lerares Els Claes. De onderste foto is een creatie van mezelf. Meer foto's kan je terugvinden op http://www.facebook.com/ikebanabelgium

 

 

 

Thursday, January 19, 2012


Thoughts/Teshigahara

There is no long night that never finds the day.

Arrangement and Quote: Akane Teshigahara
Photo: Chukyo Ozawa

 

Tuesday, January 17, 2012


something beautiful, something happy and something wonderful…


Akane Teshigahara is the third Iemoto of Sogetsu School. Her grandfather is Sofu Teshigahara, the first Iemoto. She learned ikebana from Kasumi Teshigahara, her aunt and second Iemoto from her early childhood. She is now expanding her activities into stage arts, jewelry design, and collaboration with dancers, musicians, calligraphers, and other artists. With her fresh and original sensibility, she has established her own style by being in tune with the times.
In her delightful blog, A bunch of thoughts she hopes for a year of Smiles and writes  “My resolution for 2012 is to enact a ‘metamorphosis.’ I would like to change physically and mentally throughout the year. Of course, I cannot change in a day. So, in order to enrich myself, I plan to live each day dedicated to accumulate such days, taking action with initiative to find something beautiful, something happy and something wonderful…”

At Atelier Kadõ we are motivated by her happy words and over the next days we will feature her beautiful teachings and wonderful images as well as videos* recorded in 2010 on the occasion of  “50 Golden Years of Sogetsu, Australia and New Zealand.”   Enjoy.

PS 

One thing leads to another. As usual.  It was Edmund Yeo’s posting about his research for a script that led us to these videos.   Thank you for sharing and we wish you success with your endeavors.

  *please click the ikebana tag to view the postings with video



Thursday, January 12, 2012


basic upright style moribana

 


Marieke
Three beginners listened and followed Ilse’s movements as she made a basic upright style moribana. Then, with green materials in front of us, we each began examining our branches, inspecting our blooms and with varying degrees of confidence, began to cut and place them. 
Bettina

We exchanged a few words about how effortless Ilse made it look---even as she made the arrangement from behind so we could see it take shape—
("Sure he [Fred Astaire] was great, 
but don't forget Ginger Rogers did everything he did 
backwards...and in high heels!")
-- and wondered if we'd ever remember the angles and lengths for Shin, Soe and Hikae. Ilse offered guidance from time to time, but mostly it was quiet. After a time, we had three arrangements, each a very different expression of the "dance" with our flowers.

Diane

 

Saturday, January 7, 2012


Start van een nieuw jaar

Met veel plezier keek ik uit naar de eerste les van 2012. Mijn lessen beginnen te vorderen en vanaf nu gaat Ilse niet meer alle stukken voormaken. Dat was toch even schrikken. "Ga ik dat wel kunnen?" was mijn eerste gedachte. Alle belangrijke basisregels ken ik nu, maar ze goed uitvoeren is nog geen vanzelfsprekendheid. Maar gelukkig is Ilse in de buurt voor de nodige begeleiding.

Het nieuwe jaar ben ik begonnen met variatie 4 hangende stijl:




 

 

Sunday, January 1, 2012


change

You should constantly be looking for ways to change things.....Change is the measure of progress. If growth means change, then making changes also encourages growth.....
Now, we begin a new year.... turning to a blank page we get to draw a new path and begin a fresh story. Now is a time when we measure where we have been and where we want to go. With luck, we'll each have a healthy combination of adventures of the kind you can map...and some journeys in the mind, too. At Atelier Kadõ we will continue postings about Japanese Gardens and Ikebana but will sprinkle in observations on our progress as we grow through the year.  As we take our first look forward, we take a  look back at passages from Teshigahara Sofu, the founder of the Sogetsu School.


If I change, I grow.
Teshigahara Sofu KADENDSHO
http://www.lib.city.minato.tokyo.jp/yukari/e/man-detail.cgi?id=63

Sunday, December 18, 2011


Bijna Kerstmis

Met Kerstmis brengen we graag licht en groen naar binnen. Een feestelijk bloemstuk mag niet ontbreken op de tafel. Vrijdag was er een kerstworkshop bij atelier Kado. We mochten kiezen uit twee voorbeelden. Als basis werd er een metalen frame gebruikt. Hierop werd dan of groen of een "ladder" van stokjes vastgemaakt. Beide opties hadden hun eigen uitdaging. Nadien werd het frame op een vaas gelegd. Hier werden dan de bloemen in geschikt.






























 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saturday, December 17, 2011


Rimpa: een levend schilderij

Donderdag heb ik voor de eerste keer kennisgemaakt met Rimpa (school: Ohara). Het zijn kleine landschappen gemaakt in langwerpige schalen. Deze schikking reproduceert schilderijen van de traditionele Rimpa kunstenaars.
Er wordt (voor zover mogelijk) enkel gebruikt gemaakt van materialen die in de schilderijen voorkomen. Bloemen, grassen en takken worden gebruikt wanneer ze op hun mooiste zijn.
De Rimpa-schikkingen hebben geen begin of einde. Je kan verschillende stukken naast elkaar zetten zodat de lijn verder vloeit.

Tijdens de worksshop hebben 2 soorten Rimpa gemaakt:


Sotatsu: Japanse waaiervorm (linkse foto)
Het hoogste punt is centraal en rechts en links zijn er 2 kleinere groepen.











Korin: Chinese waaiervorm (rechtse foto)
Er zijn verschillende groepjes (min.2) in de vorm van cirkels.


Meer sfeerfoto's van de workshop kan je bekijken op de facebook-pagina van Ikebana in Belgium.





zaterdag 3 december 2011

en snoeien maar


Donderdag was het een oefening in snoeien. Anders gezegd: een oefening in goed kijken naar de tak en durven knippen. Zoals je op de foto's kan zien mocht er serieus uitgedund worden. Zo komt de beweging die in de tak zit meer tot uiting.
Na de schikking mocht er nog wat gesnoeid worden, om de tak nog eleganter te maken.

Een moeilijke oefening. Ik zag door het bos de bomen niet meer ... of moet ik zeggen door de naalden de tak niet meer.

 

 

donderdag 24 november 2011


Waar is Soe?


Vandaag was variatie 4 aan de beurt. Bij deze variatie ontbreekt Soe. Hierdoor was ik even in de war. Shin en Hikae stonden ok, maar mijn opvulling was te ver naar achter gezet. Op de foto zie je links mijn versie en rechts de verbeterde versie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dinsdag 22 november 2011


winter workshops 2011



a holiday arrangement/foto ilse beunen
Winter Holiday Arrangement Workshops at Atelier Kadõ
Friday December 2, 2011  10:00 - 16:30
and
Friday December 16, 2011 10:00 - 16:30 

80 euro workshop fee includes:
Instruction and materials for one floral arrangement. Floral material will be seasonal, fresh and festive.
Refreshments and Japanese Luncheon at the atelier.
This warm, intimate day is limited to 5 people. Registrants are encouraged to bring scissors for cutting green material and a box or sturdy bag to take the arrangement home.
The Winter period is full of symbolism and tradition for almost all cultures. Colors and shapes play an important part in Christmas …like red and green, the round shapes of the Advent wreath on the table, the Christmas wreath on the door and of course, baubles on the tree.
It is exciting to add a personal and contemporary touch as we keep traditions and preserve our culture. For this workshop, you can opt for a gently arching table or hanging creation.
Email your Name, Telephone Number and a Deposit of 20 euro to secure space in the workshop. Please Email your request up until 4 days before the workshop.
Email: info@ikebana.be

BNI BVBA Bank Account BE 97733409196449
a holiday arrangement/foto: ilse beunen
Ilse Beunen

Atelier Kadõ
Onafhankelijkheidslaan 5

2020 Antwerpen
Gsm.:0473/75.43.73

 

 

 

 

 

 

 

maandag 21 november 2011


Lesson 3...makes a difference


I am presented with rhododendron and small white spray roses and a shallow bowl. Ilse reminds me, again, to use my whole body to place the stems at correct angles, and also to think of them in relation to each other. It is like a little world in a dish…and deciding to snip a single leaf, or add one, can make a big difference.
 
Across the table, Monique, an advanced student, is working with plant material and vases that she has brought to class. Today, she will construct three completely different arrangements (in the span that I struggle with one) that feature a vine.














She deftly constructs the first two arrangements, but the last gives her a bit of a struggle and Ilse steps in to assist. Together they realize something that has a beautiful tension as the wild vine soars dramatically upward from the vase but the intensity of the roses brings the eye back down to complete a curl that is at once striking and comforting.

zondag 20 november 2011


JewelBox Meets Ikebana

JewelBox Meets Ikebana was een succesvolle tentoonstelling in het kasteel van Wippelgem, waar keramiek, ikebana, en juwelen mooi werden samengebracht. De zaal was wat klein voor het vele volk dat op deze tentoonstelling is afgekomen. Een dikke proficiat aan de organisatoren. Klik hier en bekijk enkele ikebana stukken van de tentoonstelling.

 

 

zaterdag 19 november 2011


Vandaag was een topdag voor liefhebbers van de bloemenkunst. In Antwerpen was er een prachtige tentoonstelling in De Dames (school op de Meir) en in het kasteel van Wippelgem was er een Ikebana tentoonstelling.
Morgen is de laatste kans om al deze pracht te gaan bekijken. In De Dames ben je van 10 tot 17 uur welkom en in Wippelgem van 13 tot 18 uur.
De foto's die ik nu met jullie deel is van de tentoonstelling in De Dames. Het is gemaakt door ... een Ikebana-studente.


<

I am more focused and find myself holding body and my shears with a bit more confidence…and this is good, because I am working with sturdy rhododendrun and brave snap dragons. In Ilse’s demonstration, she carefully coaxed the stiff twigs between two practiced hands to follow a new curve. Gentle, persistent pressure releases little pops in newer growth but older, stiffer twigs need a little snip to help them along a new direction.


Once again, Ilse encourages more pruning than is immediately apparent to me, but the results are encouraging. When I make the arrangement at home later in the evening, it looks almost as good as at the atelier.

vrijdag 11 november 2011




Gisteren (donderdag 10 november) geraakte ik al in een vroege kerststemming. Op het werk was ik bezig geweest met het sorteren van de kerstcd's en tijdens de Ikebana-les (variatie 3, hangende stijl, hoge vaas) mocht ik werken met prachtige hulsttakken.


Een van de belangrijke aandachtspunten van Ikebana is het aandacht hebben en meeleven met de natuur en de seizoenen. Dit is ook de reden dat we nu al werken met hulst. Nu is de hulst het mooiste in de natuur. Tegen kerst gebruiken we het wel veel, maar dan is het hoogtepunt van deze struik al voorbij.

 

dinsdag 8 november 2011


Lesson One....the Mum


In Belgium mums dot cemeteries and memorials for All Saints’ Day.  They are the featured flower in my first ikebana lesson at Atelier Kadõ. Pruning the material is difficult, but Ilse helped me to see what should stay and what needed to go. It is a delicate balance.

vrijdag 28 oktober 2011


Op donderdag 27 oktober heb ik gewerkt met Mimosa en Chrysanten. Mijn oefening was variatie 3 hangende stijl.
Het is ongelofelijk hoeveel vormen er van Chrysanten er bestaan. Het was moeilijk kiezen deze morgen.
De Mimosa was wel een uitdaging. De takken bewogen alle kanten op! Ze bleven geen seconde stil staan. Ik moest op zoek gaan naar het evenwicht in de tak ... en dan juist knippen.

 

vrijdag 28 oktober 2011


Acorns and Orchids


                                             
Tricyrtis photo, arborix.be
“The old conception, replaced by a later choice, is a way of seeing, and then seeing again.”  I have never read Lillian Hellman’s PENTIMENTO but I have carried this quote with me for over 30 years and it emerges from time to time through the layers of my life’s painting to remind me to keep my eyes open.
My first Sogetsu Ikebana demonstration with Ilse Beunen was on a afternoon in her cozy Atelier Kadõ in Antwerp. In the dying light she offered a short history of the practice while she selected plant material for the demonstration—several branches of sturdy oak and some delicate orchid like flowers called Tricyrtis. She spoke softly but confidently about the choice of vessel, the tools, and how to use eyes, arms, shoulders and hands to measure and manipulate the greenery. There is a prescribed order to build an arrangement. I already feel this will be a challenge for me as I have never been very good about following the rules, or at least, remembering them. Ilse examined the branches for their best features-and imperfections-and talked about being a student and a teacher. She told me about the life long lessons of ikebana and of the moments when a student will at last absorb a concept and “see it again for the first time” or when a student, with great excitement, will tell of a branch spied during a weekend walk that would be “perfect” for a particular arrangement. Inspiration can come from many sources, and a recent post on Nordic Lotus illustrates the beauty of lichen.
Lichen photo:nordic-lotus.blogspot.com
 
Ikebana masters passed the tradition and technique from one generation to the next. The Sogetsu school was the first to document the practice into a series of books to illustrate the basics (Kaheiho) and then to build on them for more complex arrangements. As Ilse placed the 3 primary branches (Shushi), carefully balancing the mass with the void, she spoke about nature and how ikebana tolerates a bit of decay in the autumn arrangement but asks for abundance in summer.
http://ikebana.be/cursussen_materiaal.htm
For this arrangement the oak branches sported a few acorns that needed to be pruned away despite their charm. That was a good talking point for snipping with care as the acorns made it back into the arrangement later on, lending just the right weight to the bottom instead of being too heavy at the top.There is a certain amount of coaxing of plant material a gentle bend or well-placed snip can send a branch into a different direction than it was headed. This is part of the challenge of realizing an idea, as sometimes the plant material will cooperate, but other times, not. Ilse sprinkled some more history along with some inspiration from a recent seminar.  But this was not a one-way lecture as we step back from time to time to discuss the composition and the characteristics of the branches.  This is integral to the learning process because it is important to know what you can expect of a bloom or branch. Sogetsu Ikebana is a reflection of the maker and how that person takes from nature to construct beauty with feelings.


I was struck with the ease that Ilse had with the materials and also how each placement flowed into the next.  The first branch, Shin, is the main and tallest stem, followed by Soe and then Hikae, the shortest (In this arrangement, it was tiny purple specked Tricyrtis). Each is in relationship to the other in three dimensions. They are always placed in that order, have a specified length in relation to the vessel and are fixed at particular angles. The Jushi stems that support the initial structure and there is not a set rule for their number or angle, but they must be shorter than the main stems. (This is where the acorns came back into the arrangement).  Ilse used her own body in relation to the arrangement and the vessel to illustrate how to measure the defined angles of  the main stems.
http://ikebana.be/cursussen_materiaal.htm

The kenzan, a small bed of nails, rests at the bottom of the low flat vessel submerged in water and the plant material is pushed down onto the pins. The final steps in the arrangement are to conceal the kenzan from the front and side views. The water element is an important part of the arrangement and it is amazing how the subtle reflection enhances and brightens it. As we stand back to admire the work it does feel as if this is a celebration of the natural materials, but also an expression of a human hand.
Acorns photo: Darren Hester
So, at the beginning there was a bucket of oak branches and a tangle of orchids.  These are not two that I would ever stumble across in the woods, but somehow here they successfully present how the potency of the oak and the fragility of the orchid can coexist.  It is said that what is in you will come out in your arrangement. Ilse’s choice of plant material, the firmly rooted oak and the airy orchid, embody a perfect reflection of the deeply rooted support and an encouraging sense of wanderlust that will guide me well on this new path…with my eyes open!   

Diane Porcella

 

maandag 24 januari 2011


Lente

Vandaag zijn er tijdens de les Ikebana een aantal creaties gemaakt, die je doen vergeten dat het buiten kil en grijs is. In het atelier was het volop Lente.


In de meeste Bloemenwinkels kan je al tulpen kopen, zo haal je de lente in huis. Tulpen gecombineerd met droge of dode takken leveren mooie composities

donderdag 13 januari 2011


Basis opgaande stijl in een hoge vaas

De Sogetsu school heeft 2 basis stijlen, basis opgaand en basis hangend. Deze 2 stijlen kan men maken in een platte schaal (Moribana) of een hoge vaas ( Nageire). Van deze 2 is de schikking in een hoge vaas voor beginnende studenten het moeilijkst, en vraagt dus enige oefening.
Volgend stuk is gemaakt door Birgit.

woensdag 12 januari 2011


goede intenties

Een nieuw jaar, dus ook de tijd van goede voornemens.
2 jaar geleden, tijdens een vlaag van goede voornemens, was ik met een blog pagina begonnen. Maar zoals je kan zien nooit verder geraakt dan de opzet. Ondertussen zijn we 2011 en 1 van mijn voornemens is om aan deze blog te werken.

Ik geef wekelijks cursus Japans bloemschikken en heb zeer enthusiaste en creatieve studenten. Ikebana is echter niet alom bekend, misschien dat deze blog daar verandering in kan brengen, door foto's en korte uitleg te posten.

In Japan wordt al 10 eeuwen aan Ikebana gedaan. De oudste school is Ikenobo. De school die ik geef is Sogetsu. In heel de geschiedenis van Ikebana is de Sogetsu school een van de jongste scholen. De oprichter van de Sogetsu school, Sofu Teshigahara was vorige eeuw wel een van de belangrijkste figuren in het moderniseren en het openstellen van Ikebana voor het brede publiek.

In Belgie zijn er een 4 tal scholen vertegenwoordigd: Ikenobo, Sogetsu, OHara en Senshu.















No comments:

Post a Comment